Sommarkänslor och de bästa konserterna i mitt liv

Då och då kollar jag på P3 lives hemsida för att se om de har sänt några bra konserter det senaste. Och se vad jag hittade:
- Death Cab For Cutie på Arvika 08 (del ett)
Del två kommer sändas nästa måndag (2/2) kl 21.30 så se till att lyssna då! <3 Jag lovar att det är fint.
- The Kooks på Arvika 08. Gud jag såg verkligen inte en enda jävel som kunde stå stilla under den här konserten, och jag stod ändå ganska långt bak. Grymt bra.
- Markus Krunegård på Hultsfred 08. Spelningen som fick mig att inse hur genialisk han faktiskt är.

Det är extra kul när man var där och såg exakt de konserterna, även ifall mina minnen från Death Cab är ganska luddiga. Men åh, New Year <3. Och I Will Posses Your Heart, jag dör lite faktiskt. DEDICERINGEN TILL KILLEN MED JÄGERMEISTERFLAGGAN! <33 Det var bäst, jag hoppas verkligen att de har tagit med det i del två :D



Men nu tänkte jag lista de bästa konserterna jag har varit på:

Coldplay, Globen 08
Jag älskar när artister inte spelar sina låtar som de gör på platta, utan försöker förändra och förnya dem hela tiden. Den här konserten satt Chris Martin alldeles själv vid pianot (Pianon= <33) och spelade Hardest Part och gjorde den till en ballad. Tänka sig. Sen sprang de runt i hela globen, spelade nån låt med bara jättekonstiga instrument (typ munspel och bongotrummor) och de hade sjukt snygga ljussättningar. Den självlysande fjärilskonfettin som regnade över oss var ju inte helt fel heller.

Regina Spektor, Way Out West 07
Folk som Anneli beundrar: Folk som spelar piano, folk som sjunger bra, folk som är snygga, folk som är ärliga och jordnära. Allt detta har Regina. Jag tror hon har den finaste rösten jag vet på denna jord. Hon är så söt att man vill äta upp henne. Hela konserten vara bara kärlek rakt igenom.

Patrick Wolf, Arvika 07
Så sjukt bra. Patrick bara rockade fett. Strippade. Dansade som en galning. Skrattade åt personalen på festivalen som sa åt honom att han inte fick strippa på scen.

The Knife, Arvika 06
Elektroniska band kan lätt bli väldigt tråkiga. Min största besvikelse någonsin var när jag hade varit uppe hela natten för att se Pluxus. Jag var så sjukt peppad och sen när de väl kom upp på scenen spelade de bara låtar från den senaste skivan, som sög. Och de stod bara där och plinkade lite på en keyboard, skruvade lite på nåt på en manick, stod och nickade lite i takt med musiken. Fy fan vad lamt det var.
The Knife däremot. Herregud säger jag bara. De kommer in med självlysande masker och har framför scenen spänt upp en tunn svart duk som de projicerar ascoola filmkonstverk på. Jävligt skruvat, jävligt snyggt, och jävligt knife.

Zeigeist, Arvika 07
Gosh. De är lika Knife på många sätt. Musikaliskt sett är de väldigt lika, första gången jag hörde dem var jag helt säker på att det var Karin Dreijer som sjöng. De är också väldigt liak påscen, har en massa skruvade saker för sig och är mycket för visuella upplevelser genom filmprojektioner, extravaganta kostymer och ljuseffekter.

In Flames, Arvika 07
Jag kan väl inte påstå att jag är ett jättefan, men damn vilken show de bjöd på. Publiken var helt gaalen och bröt tillslut barikaderna längst fram. Jag som älskar både konfetti och fyrvarkerier blev överlycklig när Anders berättade att han också gör det, och att han hade köpt in grejer för 300 000 som "jag tänkte att vi kunde bränna upp nu" Och ja, resultatet kan du se här nedanför. Det var eld på scenen, konfetti över publiken och fyrverkerier bakom oss. S j u k t.


In Flames, Arvika 07

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0