Kinesiska

Satt och bläddrade i min kinesiskabok som jag hade på gymnasiet eftersom att jag har sökt det nu till våren på gu, och jag är förundrad över vilka onödiga grejer man lärde sig säga, och i vilken ordning man lärde sig dem.

Kapitel 1. Hej, hej då, tack.
Kapitel 2. 1-10
Kapitel 3. Jag älskar dig. (Eh okej det känns verkligen som att det är det man ska lära sig i kap 3)
Kapitel 4. Nationalitet
Kapitel 5. Kan du tala engelska?
Kapitel 6.
Är svenska svårt? (Men vaaa... När kommer jag använda det här egentligen?)
Kapitel 7. Jag heter Wang Li. (Namnet är tydligen inte alls lika viktigt som att kunna säga att man älskar varandra)
Kapitel 8. Vilket land kommer din pojkvän ifrån? (????)
Kapitel 9. Det här är min fru. (Okej folk som går på gymnasiet är typ 16-18 bast.)
Kapitel 10. Jag har mobil.
Kapitel 11. Vad är ditt telefonnummer?
Kapitel 12. Jag är 19 år gammal. (Nej ålder är ju inte så viktigt heller)
Kapitel 13. Jag har barn. (Är sånt här med barn och fruar ett vanligt samtalsämne i Kina?)
Kapitel 14. Köpa kläder och pruta
Kapitel 15. Jag arbetar på Beijings universitet.
Kapitel 16. Vart ska du?
Kapitel 17. Beställa mat
Kapitel 18. Skål (Jaa självklart är det sånt man ska lära 16åringar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0