10-20

2010-09-28 kl 01:17:00

Ehehehe, jag har som ni kanske vet köpt ett nytt objektiv för pengarna jag fick över från tågluffen, en sigma 10-20 3,5! Mi lajk. Se så mycket man får med även ifall man står precis framför sin pojkvän!! OMG!
Men nästa gång blir det nog en vanlig 50a, typ det första objektivet man brukar köpa efter sin 18-55a, men det tog mig tre obkejtiv att inse att det är nog bra att ha faktiskt. 3000 kr peppapeppa

Jag är förresten ledig hela veckan, så om det är någon som vill hitta på något så slå mig en pling! Pluggipluggi halva dagen, festifesti halva natten :)
Åh gud vad larvig jag låter... NÅJA! NU SKA JAG SOVA! GOD NATT!

Kristoffer säger hej

2010-09-27 kl 21:19:49

Allt och inget

2010-09-20 kl 14:49:48

HEJ

Jag har gått i skolan i två veckor nu och jag tycker om det! Även ifall jag inte är så jätteintresserad av just psykobiologi som vi håller på att gå igenom just nu, men föreläsarna är väldigt duktiga och klasskamraterna trevliga och pålästa.
Vi har änsålänge pratat om hjärnceller och signalsubstanser, hjärnanatomi, ångest, depresseion, schizofreni och lite annat roligt.

Jag har hunnit med att rösta, pappa är så fin som har undvikit att berätta vad han röstar på för att han inte vill färga mig. Han är så dipolmatisk lilla pappa :) Och ja jag kanske inte behöver säga att det är en skandal att sverigedemokraterna får komma in i regeringen. Roligast är att det är ingen som vill erkänna att man röstar på sd. VILKA ÄR NI EGENTLIGEN??

Jag har jobbat litegranna också, 11 timmar natt ftw. Fotade förra veckan på Haket, även ifall det inte blev så mycket att hurra för eftersom att jag inte var pepp alls. Denna helgen skulle jag också ha fotat, men jag och mina tre vänner stannade hemma och drack vin istället.

Förutom att jag har blivit grattad av mina nära och kära har även dessa personer gjort det:
1. Mannen i kassan på systemet
2. Damen på csn-kontoret

Nu sitter jag och tittar på regnet och lyssnar på xx, det är kallt som fan så det är bannemig duntofflerna på alltså!

HEJ IDAG FYLLER VI 10 MÅNADER

2010-09-15 kl 00:15:15
OCH SOM EN BONUS PÅ DET FYLLER JAG 20!

Polaroider från tågluffen

2010-09-14 kl 11:41:27

Tre tågluffares guide till Europa

2010-09-13 kl 18:41:29

På en månad hann vi göra en hel del missar som inte vill att du ska göra. Här är våra bästa tips till dig som vill upptäcka kontinenten med tåg!

-  Du kan se och boka alla dina tågbiljetter i hela Europa här
-  Du kan boka alla dina hostel här. Här kan du också se på bilder och läsa reviews, vilket är bra om du vill undvika otrevligheter som tex bed bugs. De har också släppt en helt okej app till ipone/ipod, väldigt fiffigt när man är på resande fot och inte alltid har tillgång till dator.
-  Boka inte vandrarhem för många dagar i förväg. Det är skönt att veta att man har tak över huvudet, men det är inte så roligt att behöva avboka 4 hostel för att man har missat ett tåg och måste ta ett annat nästa dag. När du bokar hostellet betalar du 10% först, och resten när du kommer fram, men de 10% du betalar först får du inte tillbaka när du avbokar ett hostel.
-  Köp en ordentlig ryggsäck och lär dig packa den rätt här!
-  De allra flesta tågen är gratis om man har en interrailbiljett. Men en del snabbtåg kräver att man bokar en plats, och dessa kostar ofta inte mer än 5 euro, men ibland så mycket som 75 euro. Det går dock nästan alltid långsamma regionaltåg på samma sträcka, men där du måste byta tåg ofta. Dessa tåg är dock alltid gratis.
-  Glöm inte: Pass, sjukförsäkringskort, kläder för alla väder, tvättmedel, en massa spel och tidsfördriv till tågresorna. Ta inte med sängklader, detta ingår ofta i priset på hostellet, om inte så kostar det runt 3 euro för hela tiden du stannar där. Sängkläder är tunga att bära med sig på i längden.
-  Fler tips, kartor, restider och information finns här

SÅHÄR TYCKTE VI OM STÄDERNA:
Hedersomnämnande: Amsterdam

Tågluffen sista delen: Berlin

2010-09-11 kl 22:51:16
När våran tid i Prag var slut, fick Linnea också åka hem med en vad den tjeckiska läkaren trodde var en muterad och väldigt allvarlig version av halsfluss. Vi hade sällskap på tåget till Berlin, men på tågstationen vinkade jag av henne och jag var the last man standing.

Jag letade upp hostellet, ett nyöppnat ställe som var "superhippt". Lite som när en 40 åring vill vara en 20åring försökte den här arkitekten göra ett ungdomligt ställe med en massa blinkande lampor i taket och häftiga möbler. Tjejen i receptionen hade inte rökt på någon timma och var jätteirriterad och stressad för att det var lång kö(!). Väl inne på mitt rum, ett 10bäddsrum för bara tjejer, inser jag att alla tjejerna på mitt rum är skittråkiga. Två fransyskor som trodde att de var bäst i världen, en kines som var väldigt blyg och en taiwanes som hade ett liknande beteende. Hela stället kändes väldigt fräscht såklart, men ännu mer opersonligt. Som namnet kanske skvallrade om så var deras inredning väldigt... industriell? Massa vitmålad cement överallt typ. Jag rekommenderar inte. Men det var hur billigt som helst, 11 euro/natt

Vandrarhemmet låg dock i en trevlig del av staden (Kreuzberg) så nästa morgon tog jag mig en sväng för att hitta en mataffär. Det fanns en massa trevliga småbutiker i närheten och konstateljéer i varje gathörn. Hela Berlin känns som en väldigt konstnärlig stad och man blir himla sugen på att börja fotografera på riktigt. Sedan tog jag mig in till stan för att shoppa lite, och sen köpte jag en tågbiljett. Jag ville ha en till nattåget men det var fullt, så jag fick åka på morgonen istället = jag fick en dag mindre att spendera i Berlin, den dagen som jag hade tänkt gå på alla muséer man måste gå på och se alla byggnader man måste se.
Jaja, jag får väl åka tillbaka någon dag.

Här är typ alla bilder jag tog i Berlin:

Linnea, sjuk men glad på tåget

Alltså förstår ni vad jag menar med att det är en konstnärlig stad?? Det här är vad jag menar! Tom grafittin är konst, om man jämför med Sverige där alla graffare bara skriver sitt namn med "häftiga" bokstäver.

Tågstationen, hur najs som helst.

Om du åker till Berlin med Interrail någon gång, tänk på att du åker gratis på s-bahn gratis (men inte u-bahn, tunnelbanan) Det är bra att veta för då slipper man lägga pengar på ett tunnelbanekort eftersom att s-bahn går genom de viktigaste delarna av stan ändå.

Tågluffen del X: Prag

2010-09-10 kl 14:10:56
Varför du ska åka till Prag:
1. Det är en jättefin stad, och speciellt om du som mig och Linnea är intresserad av arkitektur.
2. Utelivet är grejt!
3. Maten och ölen är billig och asgod (Öl: 15 kr, 200g Entrecote + sjukt mycket vitlökspotatis + sjukt mycket grönsaker + två drickor: 80 kr)
4. Hostellen är billiga och det som vi bodde på var hur bra som helst! Definitivt det bästa vi bodde på :)

Dessutom träffade vi en massa roliga människor, bla en fallskärmshoppande tjej från london, en galen skotte, en prosverigeamerikan och två roliga kanadesare.

Det är inte varje dag man får en butik som säljer illa sittande kläder uppkallad efter sig!

Sjukt värd mat! God och billig

Här är köket på vårt hostel. Vi trivdes så himla bra där verkligen, gratis internet, gratis lakan, trevlig och extremt hjälpsam personal (de hade tom tryckt ut en egendesignad karta där alla personalens favoritställen i stan och runt hostellet var markerade), fräscha rum, en egen bar, jättegod frukost för 40 kr, pubquizar, en egen trädgård där de visade tjeckisk film osv. Billigt var det också. Vilken fullträff jag gjorde när jag bokade det här måsta jag säga!

Sånt här fint hade de tex: En miniloppmarknad, en bokhylla med böcker som man kunde ta om man hade någon att byta ut den med, gamla fotografier på väggarna.

Linnea blev också sjuk i Prag så jag gick ut "själv" tillsammans med typ alla de boende på hostellet. Vi hamnade här på en fem våningar hög klubb, med ett tema på varje våning. Det här är r'n'b golvet, det fanns också ett oldies golv (där jag höll till), ett technogolv, ett till r'n'bgolv och lite random en våning med datorer man kunde hyra?
Men iaf, alla dansgolv var upplysta typ på det här sättet, det var ganska häftigt. Framför djn som spelade på technogolvet fanns det en gigantisk staty av en man som det strålade laser ur ögonen på, haha.

Sexiga killar

Vandrarhemmet erbjöd även sin egen guidade tur i stan, som en historieintresserad kille i personalen stod för. Det var väldigt intressant att höra om alla byggnader, och det var skönt att vi inte bara gick till alla turistattraktioner. Här är dock någon känd kyrka som jag inte minns namnet på.

Guiden tog oss till det område där han hade växt upp, och där fanns den här fina dörren. Men reflexen från fönstret mittemot stör mig sjukt mycket och det gick inte att få bort den snyggt i ps, så nu får den vara där.

Utsikt

När Linnea låg inne på rummet gick jag runt i gamla stan som är väldigt vacker som ni ser

Det gamla klocktornet

Filmvisning i trädgården. En gammal tjeckisk film från 70talet :)

Herr Jake med Linneas solglasögon

Tågluffen del IX: Linz

2010-09-09 kl 22:49:58
Efter Venedig följde den för oss jobbigaste sträckan. Vi ville till Wien, men alla tåg dit var uppbokade om vi ville komma fram samma dag. Så vi bestämde oss för att åka till Salzburg istället, och det gjorde vi. Vi tog med oss våra svenska vänner som vi träffade i Venedig också, och åkte först tåg till Udine, där vi fick vänta på en buss i fen timmar som skulle ta oss till Villach, där droppade vi våra svenska vänner och tog tåget till Salzburg. Vi var framme strax över fyra på natten och ville inget annat än att hitta ett hotell att sova på, kosta vad det kosta vill.
MEN! Det visar sig att alla hotell i hela stan är uppbokade, för det är tydligen en randomfestival i stan. Helt sjukt. Så vi fick åka vidare, och vi hamnade i Linz, den närmsta lite större staden som fanns på kartan. Klockan 8 var vi framme.
Hanna, som hade varit sjuk sedan vi var i Amsterdam, tyckte att det blev för mycket och åkte hem. Jag förstår att hon ledsnade, hon kunde inte andas eller äta eller någonting, men det var tråkigt att hon var tvungen att lämna oss. (haha nu lät det som att hon dog, men det gjorde hon inte) Jag och Linnea väntade på hennes tåg med henne.
Sedan gick vi på hotelljakt och hittade ett som låg ganska nära stationen och som var sjukt dyrt, men tanten i receptionen gav oss rabatt för att vi såg så förstörda ut hehe. När vi gick och la oss hade vi varit uppe i 28 timmar och knappt sovit en blund.
Vi gjorde inget på hela dagen annat än att sova, duscha, köpa godis och kolla på star wars på dubbad tyska. Gissa vad "The Dark Side" heter??

DIE DUNKEL SITE!!

Sjukt kul.
Jag glömde mina glasögon där och jag blev ledsen i ögat, och tyvärr har jag inga bilder från själva staden Linz, eftersom att jag var så trött och vi ändå bara låg på hotellet hela dagen.
Men så här fint var det när vi åkte igenom det österrikiska landskapet i gryningen! :)

Tågluffen del VIII: Venedig

2010-09-08 kl 18:49:52
Efter ett litet stopp i den franska lilla staden Avignon med en fejkad medeltida mur, ett blodigt slagsmål på tåget mot Milano, en natt på ett hostel med den ledsnaste receptionisten vi har sett och fem bevittnade sexköp så var vi framme i Venedig!
Mina förväntningar var skyhöga, och den här lilla staden överträffade dem totalt. Det är så himmla mysigt där! Alla kanaler, och båtar, och gränder... Riktigt fint var det. Jag rekommenderar Venedig till alla som läser det här. Nej, ni ska få i läxa tills imorgon att åka till Venedig :) Det är dyrt som satan att åka gondol (800 kr) men är man några stycken så kan man dela på det så blir det ett mindre hutlöst pris. Men vi nöjde oss med att titta på alla fina gondoler.
På en del hostel ingår ju frukost i priset, men så var det inte på det stället där vi bodde. Där fick man istället gratis middag varje kväll! Sjukt mysigt och gott var det också. Alla på hela hostellet samlades på kvällen för att äta tillsammans och sedan satt alla kvar och drack vin och skojade. Frammåt kvällen tog personalen med hela gruppen ut på olika klubbar, sjukt roligt. Vi rekommenderar verkligen det hostellet, som du kan hitta här. Inte toppfräscht kanske, men billigt och mycket trevligt.
Och stan får ju självklart mvg.

Första kvällen gick vi ut själva och gick omkring lite i stan

Tog ett glas vin var

Linnea tyckte att allt var jättebra!!

Hanna var suddig

Gränderna var mysiga

HÄR! Här ligger hostellet. Det har ju en kanal runt sig, bara en sån sak. Och för att komma till dörren måste man gå över en bro :)

Frukost vid huvudkanalen

Stadsvandring

Gondoler hehe

Huvudkanalen

Venedig är kända för sina masker

Utekväll med svenskar och amerikaner

Vi hamnade på en klubb där ett franskt band spelade balkanmusik och alla dansade som tokar! Hur kul som helst! Det var typ den bästa utekvällen vi hade på hela resan, även fast Venedig inte är en partystad direkt.

Och varför tror du att du känner så?

2010-09-06 kl 21:29:53

I torsdags fick jag reda på att jag kom in på en psykologikurs på gu! woop woop, jag är bäst!
Imorgon börjar jag! Taggad som fa-an hehe :)
Wish me luck

Pöss
//A

Tågluffen del VII: Barcelona

2010-09-05 kl 20:43:11
Barcelona är en fantastisk stad med bra uteliv och sköna stränder och ett krångligt tunnelbanesystem och ännu krångligare tågstation! Iaf så bodde vi en bit utanför stan men priset var najs och de hade pingisbord, nästan ett kök och frukost ingick.
Linnea hade förstås skrytit en del om sin spanska men det första hon gjorde var att blanda ihop igår/idag ("Nej det är bra tack, vi åt igår") och förklarade sedan för mig att det inte fanns något ord för imorgon, utan att man måste sägga "nästa dag". Vi beställde världens största, och dyraste öl, schtekte på playan och brände hela ryggen, spelade pingis med österrikare, dansade som galningar, blev friade till, såg en dansande dvärg iförd grönglittriga kläder, lekte badrumsmonster. Vi hade a lot of fun helt enkelt.

Vi missade dock tåget pga den krångliga tågstationen (man var tvungen att ha en biljett att stoppa i en automat för att komma till sin perrong, när vi väl kommit på hur man skulle göra så hittade vi inte våran perrong, och personalen visade oss fel) God damn.

Så här fint var det när man åkte vääääääärllldensss lååååångsammmmmaaaste tåg från Toulouse till Barcelona. Det tog typ 7 timmar fastän det inte är långt att åka alls.

Playan. Mitt objektiv blev ännu mer cp än det var från början i Paris och det kan man ju se tydligt i vänsterkant.

Käka pizza

Kolla på häftiga killar

Äta mat

"THE LOOK"

hähä

Segrada Familla

Ps. Picassomuséet var stängt, på en måndag!! (Vi gick alltså inte på ett enda muséum under resan eftersom att alla var randomstängda när vi gick dit. God damn you, spontanitet)