En till bebis på g

När jag klev på 58an igår valde jag att sätta mig bredvid en kille som satt och bläddrade i en färggrann bok. Jag kände genast igen typen av bilder: Det var Holgabilder. När han vände blad kunde jag bekräfta min misstanke då jag hann se att det stod HOLGA över hela framsidan.
Holga är en gammal analog plastkamera (även linsen är i plast) som ger färgstarka, vinjetterade bilder. Skärpan är lite sissådär, färgerna flyter ihop, man kan fota med dubbelexponeringar, kamerahuset läcker in ljus osv. Dessutom kan man skruva på fisheyelinser och olika filter och använda sig av färgblixtar. Så sjuukt coolt. Allt blir helt surrealistiskt.
Jag har gått runt ett tag och funderat på att skaffa mig en såndär kamera, och när jag hamnade bredvid den här coola killen bestämde jag mig. Jag blev ännu mer säker på min sak när hans kompisar klev på bussen och han visade upp sin nyinköpta holgakamera. En RÖD dessutom. Så sjukt snygg, jag har bara sett den i svart innan.

Så idag kollade jag runt lite på nätet och hittade ett startpaket med den röda 120CFNkameran, film, batterier och den där boken han satt och bläddrade i för 729 kr på kaffebrus. Jag bara måste ha.
Det är dags att skaffa ett syskon till min Polaroid 636, min första bebis.
//A



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0