Tågluffen del VI: Toulouse

2010-08-31 kl 22:33:52
Oj då, nu har det gått ett litet tag sedan det blev ett inlägg senast. Jag har varit på landet med snutten och inte tänkt mycket alls på bloggar eller något annat för den delen heller. Bilder därifrån kommer väl i sinom tid, någongång när vi är klara med tågluffen, hehe.

Nu: Toulouse
Vi var sugna på att åka till en stad som inte var en storstad, och Toulouse kändes rätt bra eftersom att det låg på vägen till Barcelona (Paris - Barcelona är en bajslång sträcka om man åker tåg) Denna fina franska stad bjöd på shopping och sightseeing eftersom att receptionisten var snäll nog att pricka ut en massa sevärdheter på kartan åt oss. Vi insåg att vi hade kommit till medelhavsländerna nu när vi i hotellfrukosten för kalaspriset 50 kr fick en halv halv baguette, en liten croassant, en ännu mindre chokladcroassant och ett glas juice! Ett extra glas jucie kostade 30 kr! Inte bra inte bra.
Jag fick en mystisk allergisk reaktion över HELA högra låret, båda smalbenen och underarmarna. Röda prickar som kliade och stack ut. Vi gick till apoteket och fick kortisonsalva och allergitabletter, och prickarna var borta på en vecka.
Helhetsintryck: Vi var där egentligen bara en dag och hann inte uppleva så mycket, det är en fin stad men vi hade inte så roligt, men det är faktiskt 100 % vårat egna fel.

En fin kyrka vi hittade som hade fönster som spred ett så himla härligt ljus. Det blev ju inte alls lika fint på bild, men jag minns att det var väldigt fint.

Det blev secondhandshopping också och jag fyndade denna sjal (Ringen som Kristoffer köpte till mig på Kreta har jag inte visat för er än kom jag på, men där är den, även ifall man inte ser den så bra)

Och en sån här magnifik karusell hittade man i centrum :)

Tågluffen del V: Paris

2010-08-25 kl 21:56:41
Ah, Paris!
Eftersom att vi inte ville ha ett till hostel med bed bugs såg vi till att boka ett riktigt hotell i Paris, eftersom att vi hade hört att hostellen i staden var i dåligt skick generellt, och dyra. Vi hittade faktiskt ett hotell i ett fint område som inte kostade så mycket mer än hostellet i Amsterdam, och receptionisten var snygg och väldigt pratglad (han ringde ner en av oss för att han ville småprata)

Hanna var sjuk och låg på hotellet och jag och Linnea turistade oss.

Jag var lite smått i extas när vi värmade oss Eiffeltornet. Den där stora, ståtliga byggnaden som man annars alltid bara har sett på bild.

När vi kom till Eiffeltornet var det en kille som försökte ta livet av sig. Vi fick aldrig reda på hur det gick, vi stod där ett tag för att ta reda på det men eftersom att det aldrig hände något ledsnade vi och gick.

Jag var lite trött på alla som tog likadana bilder på sig själva framför eiffeltornet ;)

Typ som den här... Vi fick fota hur många sånna här bilder som helst åt andra, och tillslut ville vi ha en likadan ändå.

Åh <3

Trötta efter flera timmars vandring satte vi oss på en restaurang med okej priser på maten, men upptäckte, tyvärr försent, att drickan däremot kostade ca 80 kr.

Söt tunnelbanereklam

Ja du ser ju vad det här är för en butik. Vi var inte omtyckta av den gamla damen som jobbade där inne för att 1: Det syntes antagligen på oss och på våra kläder att vi inte var intresserade av att köpa något 2: Vi pratade inte franska och 3: Vi rörde vid kläderna!! HERREGYYD! Man fick tydligen inte göra det :P Hahaha

Louvren var stängd! på en tisdag!!

Längs floden fanns det en massa sånna här bokstånd, och de var ju så himla gulliga :)

En sketadyr, men asgod, restaurang med sand på golvet och en snäll bulldog.

Notre Dame

Esmeralda & Quasimodo

Ett annat äventyr vi hamnade på var när jag och Linnea kände för att ta en promenad utan att veta vart vi skulle hamna. Och vi hamnade i ett getto. Med inte en enda blond människa så långt ögat kunde nå, och självklart blev de väldigt exalterade när superblondinen Linnea kommer dit. Lite för exalterade faktiskt, de förföljde oss (men vi låtsades inte om dem) och tillslut tog de tom på Linnea! Inte okej! Vi tog närmsta t-bana hem till hotellet igen.

Tågluffen del IV: Nümegen

2010-08-24 kl 20:24:51
Linnea har faktiskt, tro det eller ej, kompisar. En av dem bor ca 1,5 tim med tåg från Amsterdam, och självklart passade vi på att hälsa på henne för att få lite gratis varm mat, gratis boende och gratis stadsfestival!

Där fanns en latinoscen

Det fanns en skitstor scen där det den här kvällen spelades balkantechno(!)

Eva och hennes pojkvän, och Evas vän som jag inte minns namnet på. Alla var så himla trevliga!

Evas rum

Evas trappuppgång

Vi hade en grej för oss under resan, den person som visade fel väg, hade fel i en diskussion eller liknande var tvungen att bära denna vackra keps som Linnea av okänd anledning hade tagit med sig.

Tågluffen del III: Amsterdam

2010-08-23 kl 23:26:02
Efter denna tripp älskar vi Amsterdam! Det är hur fint som helst! Det finns massor av kanaler, husen är smala och sneda (vi gissar på att de var höga när de byggde husen) och gatorna är trånga och fyllda med caféer och coffeeshops. Det finns en massa fina affärer och barer, människorna är jättetrevliga och hjälpsamma (ser man det minsta förvirrad ut så kommer det genast fram någon som vill hjälpa)
Det enda dåliga med Amsterdam var antagligen vårat hostel, det var det vidrigaste jag har varit med om. Jag säger bara: BED BUGS. Det är precis vad det låter som. Insekter som lever i sängen. De lever på människoblod och är hur äckliga som helst, speciellt när de krälar överallt på en, som de gjorde första gången vi la oss i våra sängar.
Hur som helst, det här kanske kommer låta löjligt, men vi var tvungna att supa oss fulla i parken mitt på dagen för att slippa tänka på det. (Vi gick naturligtvis till ägaren sedan och krävde att sängen skulle bytas och att vi skulle få rabatt)

Här försöker vi supa bort våran ångest inför vårat rum

Åkte till stan <3

KOLLA ALLA SNEDA HUS!!

Frukost i Oosterpark

Gick till den fina stadsdelen Jordan <3

Där fanns den här sjukt läskande affären, allt är av choklad eller marsipan! Kolla in skorna liksom! Jag och linnea köpte varsin glass (asgod) i chokladdoppat rån toppat med nötter. Det du.

Fruktfrukost i Ooserpark

Amsterdam är cykelstaden no. 1. Det här var en jääättestor cykelparkering nära centrum, jag har aldrig i mitt liv sett så många cyklar på en och samma gång.

Skabbhostellet. Men iaf, alla trappor i Amsterdam är så här smala och branta.

Tågluffen del II: Münster

2010-08-23 kl 00:25:41
Münster? Vad är det för för någon liten pittoresk stad jag aldrig har hört talas om? JO DET SKA JAG TA OCH BERÄTTA FÖR DIG!! Münster är en fantastisk liten stad i nordvästra Tyskland med ca 270.000 invånare (jämför med Göteborg 900.000) De har en tågstation, och de har ett hotell bredvid. De har en nattöppen bensinmack där man kan köpa billigt gott vin och där man kan låtsas prata tyska med personalen.

Varför åker man till en stad i Tyskland där det inte finns någonting? JO DET SKA JAG TA OCH BERÄTTA FÖR DIG!! Om man tex vill åka från Köpenhamn till Amsterdam på en dag, och missar tåget till Hamburg, och därifrån måste ta en massa småtåg som går jääättelångsamt genom hela Tyskland mitt i natten, då är det väldigt lätt hänt att ett av de där tågen som man skulle med är försenade så att man missar sitt anslutande tåg i Münster. Det är också väldigt lätt hänt att just det tåget man missade var det sista tåget för kvällen och då är man fast! Men lyckligtvis så kan DB Bahn (det tyska tågbolaget) känna sig lite skyldiga och bjuda på en natt på det där hotellet precis bredvid tågstationen, med hotellfrukost inkluderad (Det kan tex finnas 3 olika sorters youghurt, 3 olika sorters skinka, 5 olika sorters ostar, 5 olika sorters juicer, 5 olika sorters bröd, 7 olika sorters marmelader osv)

Men detta var alltså bara ett exempel på varför man åker till Münster.
Iallafall, så här roligt hade vi på vägen dit, och så här såg det där hotellet ut.

Tysklandsbåt från Danmark

Kungarna av världen

Chillaxa

Münster, en fantastisk stad.

Pringelstjejen

Japp. Sedan kanske man är tvungen att ta tåget därifrån mot Amsterdam kl 7 på morgonen igen.

Bloggtips

2010-08-22 kl 01:38:10

Satt här vid datorn nu och bläddrar i alla bloggar som jag följer, när det slog mig att jag aldrig har haft ett inlägg om dessa underbara människor. Så nu tänkte jag dela med mig av mina absoluta favoritfotobloggar!

JAG FOTAR, ALLTSÅ FINNS JAG
Amanda är en jätteduktig tjej som tar härliga färgsprakande bilder. Här finns fotoprojekt, fest och vardag, digitalt och analogt, allt är hur fint som helst.

THE COMPLETE TRUTH
Det är säkert många av er som redan känner till honom då han blev mycket uppmärksammad när han bloggade för blogg.se, men jag har följt Olofs bilddagbok i flera år, och självklart följt med honom när han har skaffat en blogg och egen hemsida. Det är mycket färg, mycket vänner och vardag, men allting lyckas han göra så himla vackert.

ISABELL BOLTENSTERN
Det här är en riktig pangbrud vill jag lova! Isabell är från Skåne, men bor numera hos sin pojkvän i Göteborg. Hon blandar fantastiska bilder med sina humoristiska texter. Usagalen, hockeygalen och allmänt galen. Helt random så har vi gemensamma vänner i Stockholm också(!)

WE LIVE YOUNG
Detta är en blogg jag ganska nyligen började följa, men hon är redan typ min idol. 17 år, australiensk professionell modefotograf. Magiska bilder med en dov analog känsla.

SGT. SALT
Petter skapar drömska konceptuella bilder, fantastiska vardagsbilder och fascinerande illustrationer. Ja, foto & filosofi beskriver hans blogg ganska bra.

FFFFF
En av mina favoriter av mina favoriter, och så är det bara. Jag kan inte förklara varför, det bara är så.

SUMMER NIGHTS AND NEON LIGHTS
Saga (Johanna) är typ den sötaste människan jag vet, och hon tar helt fantastiska bilder också. Några av er kanske känner igen henne från bilddagboken, jag vet att hon hade en himmla massa folk som följde henne där, och det var även så jag hittade henne haha. Det är så roligt att se henne utvecklas så mycket som hon har gjort, och hon har växt till en av mina favoriter nu. Konceptuellt rakt igenom, dystert och ack så vackert.

Tågluffen del I: Köpenhamn

2010-08-21 kl 23:05:13
Japp, nu är första delen klar! Det var en hel del bilder att gå igenom (ca 3000 från tågluffen och ca 1000 sedan innan som jag har lagt in på datorn och inte orkat ta hand om förren nu) Men vi tar det lite i taget eller? Stad för stad? Känner att det lät som en bra idé.

I Köpenhamn var vi pigga och taggade. Vi stannade bara en dag eftersom att det kändes lite som att vi kunde lägga de dagarna på någon lite mer exotisk stad. När man är i Danmark känns det ju knappt som om man är utomlands.
På kvällen när vi kom dit så mötte vi Linneas mamma och sambo som bjöd oss på öl och vin. Vi bodde på ett helt okej vandrarhem i en sovsal för 12 pers. Vi var ensamma när vi gick och la oss, men när vi låg och sov som bäst kom det in 5 manliga italienare i rummet, så vi fick flyga upp ur sängarna och ta på oss extra kläder haha.
Jag och Hanna skrämde en pryd tjej i duschen på morgonen. Jättegod frukostbuffé fanns det också!
För att fördriva tid innan tåget skulle gå nästa dag gick vi runt i stan. På 1,5 timmar hittade vi Tivoli, rådhuset och Köpenhaamns horgata.

Vi bodde precis bredvid världens finaste park, och när vi kom fram på kvällen så gick vi direkt och köpte mat och satte oss och åt.

Hanna & Linnea tog seden dit de kom och åt pölse

Jag nöjde mig med Marabou och Rekorderlig

Rådhuset

Sverige igen

2010-08-15 kl 11:58:12
Nu är jag hemma! Lite tidigare än planerat pga Linneas skola, sjukdom och ett fullbokat tåg, men det är väldigt skönt att vara hemma i gråa Sverige igen. Åkte direkt hem till Kristoffer förstås, där han väntade med blommor, mat, the office och massage hehe.
Innan ni får en resumé ska ca 3000 bilder kollas igenom och ca 500 av dem redigeras, och innan dess ska jag till Kristoffers farmor & farfar på middag.