Kataloger
Okej, nu har jag min framtid de kommade 8 åren utstakad för mig. Allt tack vare en förbannad katalog.

Häromdagen gick jag till syon och hämtade en såndär katalog med leende studenter på. Studenten längst till höger är fulast. Han har en röd fleecetröja instoppad i sina ljusblå, med inte alltför bra passform, jeans med hög midja. Till det bär han fula skor och ett fånigt flin. Men hans utseende är inte värst. När man öppnar katalogen finns där en massa fakta om olika utbildningar.
Jag har alltid levt i tron om att psykologyrket var utom hopp för mig, pga de skyhöga intagningspoängen. Men enligt den där katalogen med fula, leende studenter på så har jag en chans. Jag vill så gärna ta den chansen, men det kommer innebära att jag måste ha mvg i alla ämnen i trean.

När alla mina vänner kommer gå ut på krogen, kommer jag vara tvungen att sitta hemma och plugga. När alla mina vänner ska ha grillkväll, kommer jag vara hemma och plugga. När alla mina vänner ska ha filmkväll, ska festa, pilla sig i naveln eller göra vad som helst som är roligt, kommer jag behöva plugga. Jag kommer bli den nya Nya Jonte. Finnig utan liv och med (skol)böcker som de enda vännerna. Mina ögon kommer inte längre kunna tåla dagsljus, och de enda gångerna jag kommer gå utanför mitt hus kommer vara när jag ska gå till skolan. Mina vänner kommer sakta sluta prata med mig även i skolan pga min ovana att vara social. Tillslut kommer jag sitta där, själv längst fram i klassrummet, med stripigt hår och en röd fleecetröja instoppad i mina ljusblå jeans med hög midja.

Jag hatar den där katalogen. Och mest av allt hatar jag den där fula killen längst till höger.

image78 
//A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0