Marklandsgatan är världens ände

Tänkte berätta om min lite... Speciella gårdag för er.
Igår var det den sista torsdagen i månaden vilket betyder, som alla Schillerskaelever vet, att det är Top Floor på Sticky Fingers. Sticky är placet #1 för Schillerskas myndiga elever och klubben är flitigt besökt även på "vanliga" torsdagar, men när det är Top Floor är det verkligen hur mycket folk som helst där.
Igår blev så min första utekväll här hemma i Göteborg och valet av klubb föll sig ganska naturligt på Sticky, Schillerskaunge som man är.
Kön är låång och går runt hörnet till Grönsakstorget när vi (Hanna, Linnea & jag) kommer, fastän det är 20 min kvar till insläpp. Men ganska snart hittar vi Erik en bit längre fram och hoppar in hos honom och hans klasskamrater. Där hälsar vi artigt på alla som står i sällskapet, det är Filip och Pontus... och ja jag minns inte alla namn. Förövrigt ser jag bla att skolans (enligt mig) snyggelit är där också, haha.
Men iaf, när vi kommer in dansar vi ganska mycket (jag är ju dansmänniska) och vi hittar Erik med klasskamrater där någonstans i människohavet och då händer kvällens mest skruvade sak: Eriks klasskompis, som öppet är homosexuell, börjar dansa med mig, hahaha :D Sjukt kul. Jag vet inte om det är en komplimang eller om han var asfull?

Aja, jag lyckas tappa bort mitt sällskap lagom tills det är tid för att gå hem så jag får gå till busshållplatsen ensam. Jag kollar på skylten som visar om hur lång tid bussen ska komma och där står det:
58: 7 min
"Gött"  tänker jag och sätter mig och väntar. När jag har väntat 5 min typ kollar jag på skylten igen och då står det:
58: 9 min.
"Wtf? Aja den är väl sen då" tänker jag och väntar lite till. Jag kollar upp igen:
58: 5 min
"Braa det går neråt iaf"
58: 9 min
58: 7 min
58: 9 min
58: 11 min
58: 14 min

"Men fuck i helvete då!" (det är min nya svordom btw) Jag går och kollar på busstidtabellen och ser att 58 har slutat gå. SÅ VARFÖR STÅR DEN ENS MED PÅ SKYLTJÄVELN? Det skulle jag vilja veta. Jag blir sur och går till spårvagnshållplatsen för att ta en vagn till Järntorget ist. Där sitter jag i en kvart innan den kommer. Min plan är att ta 80 eller 794 om 80 har slutat gå, men när jag kommer fram visar det sig att 1: 80 har slutat gå och 2: 794 går inte på vardagar. Fuck i helvete. Jag går till 1ans hållplats för att ta den till Marklandsgatan. Där står det
1: Nu. Jag väntar och väntar men det kommer ingen etta och tänker att jag har väl missat den precis då så jag kollar på skylten igen och där står det:
1: Nu.
2 min senare:
1: Nu
1: Nu
1: Nu
Jag är full, trött, kall och jag har fått min fyllehicka. Sitter och pratar med en kille, lika full, trött och kall som jag (dock hade han ingen hicka) och han berättar att 1an ska komma om en kvart. Tillslut kommer vagnen och vi hoppar på, jag går av vid Markland och där är det tvärstopp. Låt mig förklara för er som inte bor i Askim.
Det finns fyra bussar som går från stan till mitt område:
58: Den är bekvämast för mig att ta eftersom att den stannar precis utanför mitt hus, men kan vara lite jobbig att åka ibland för att den tar en fet omväg för att komma in till stan. Dessutom går den ganska sällan, en gång varje 30 min, största delen av dagen. Detta tycker jag iofs övervägs av att jag slipper gå så långt eftersom att den inte stannar långt ifrån skolan heller.
80: tar ett litet tag att gå till från mig och ska jag ta den till skolan så måste jag byta till vagnen vid Järntorget men den går också snabbare eftersom att den går på leden hela vägen och inte genom Högsbo industriområde som 58an, och går varje 20 min.
794: En nattbuss som går då 80 slutat gå (förutom på vardagar uppenbarligen)
Blå Express: Snabbaste sättet för mig att ta mig hemifrån till Kungsbacka, men om jag ska ta den för att komma hem från stan så måste jag gå av vid en hållplats som tar en sissådär halvtimma att gå hem ifrån. Skit. Jobbigt.

Så när jag står där på Markland och ser att verkligen INGEN buss går blir jag så jälva trött på Västtrafik. Vi måste seriöst ha fler bussar som går ut till oss som bor lite off. Det är helt sjukt att man ska stå halv tre på natten (det är ändå inte så himmla sent) på Markland och inte kunna komma hem för att man inte tycker att 1,5 timmas promenad är jätteroligt.
Så jag står där på busshållplatsen och tänker att Marklandsgatan är verkligen världens ände. Där slutar alla spårvagnar gå. Det är en sista utpost ut till förorten. Det finns inga spårvagnar som går längre söderut än dit, och har man inga spårvagnar i sin stadsdel, då kommer man inte hem på natten.
Så jag har bara ett val kvar: att ringa mamma och be henne hämta mig. Som tur var hade min hicka gått bort, annars hade vi fått en favorit i repris. Och jag är inte så full när jag sätter mig i bilen heller eftersom att jag hade spenderat den halvtimmen hon tog på sig att klä på sig och komma dit på att gå i cirklar runt området.
Kvart över tre är jag hemma och jag tänker att jag kommer vara såå snygg på skolfotot imorgon.
//A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0