Tågluffen sista delen: Berlin

När våran tid i Prag var slut, fick Linnea också åka hem med en vad den tjeckiska läkaren trodde var en muterad och väldigt allvarlig version av halsfluss. Vi hade sällskap på tåget till Berlin, men på tågstationen vinkade jag av henne och jag var the last man standing.

Jag letade upp hostellet, ett nyöppnat ställe som var "superhippt". Lite som när en 40 åring vill vara en 20åring försökte den här arkitekten göra ett ungdomligt ställe med en massa blinkande lampor i taket och häftiga möbler. Tjejen i receptionen hade inte rökt på någon timma och var jätteirriterad och stressad för att det var lång kö(!). Väl inne på mitt rum, ett 10bäddsrum för bara tjejer, inser jag att alla tjejerna på mitt rum är skittråkiga. Två fransyskor som trodde att de var bäst i världen, en kines som var väldigt blyg och en taiwanes som hade ett liknande beteende. Hela stället kändes väldigt fräscht såklart, men ännu mer opersonligt. Som namnet kanske skvallrade om så var deras inredning väldigt... industriell? Massa vitmålad cement överallt typ. Jag rekommenderar inte. Men det var hur billigt som helst, 11 euro/natt

Vandrarhemmet låg dock i en trevlig del av staden (Kreuzberg) så nästa morgon tog jag mig en sväng för att hitta en mataffär. Det fanns en massa trevliga småbutiker i närheten och konstateljéer i varje gathörn. Hela Berlin känns som en väldigt konstnärlig stad och man blir himla sugen på att börja fotografera på riktigt. Sedan tog jag mig in till stan för att shoppa lite, och sen köpte jag en tågbiljett. Jag ville ha en till nattåget men det var fullt, så jag fick åka på morgonen istället = jag fick en dag mindre att spendera i Berlin, den dagen som jag hade tänkt gå på alla muséer man måste gå på och se alla byggnader man måste se.
Jaja, jag får väl åka tillbaka någon dag.


Här är typ alla bilder jag tog i Berlin:


Linnea, sjuk men glad på tåget




Alltså förstår ni vad jag menar med att det är en konstnärlig stad?? Det här är vad jag menar! Tom grafittin är konst, om man jämför med Sverige där alla graffare bara skriver sitt namn med "häftiga" bokstäver.




Tågstationen, hur najs som helst.




Om du åker till Berlin med Interrail någon gång, tänk på att du åker gratis på s-bahn gratis (men inte u-bahn, tunnelbanan) Det är bra att veta för då slipper man lägga pengar på ett tunnelbanekort eftersom att s-bahn går genom de viktigaste delarna av stan ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0