The Holy Polaroidinlägg

Okej, jag har ju gjort ett liknande inlägg för holgan, men nu har jag fått lite frågor kring min polaroidkamera.


VAD ÄR EN POLAROIDKAMERA?
Polaroider har sedan länge varit synonyma med direktbildskameror, som alltså framkallar bilden direkt efter att den har tagits. Hur detta fungerar är lite olika beroende på modell på kamera och film, men den vanligaste varianten är den där det finns framkallningsvätska i botten på ramen på filmen. När bilden har tagits, trycker kameran ut filmen genom två rullar, som pressar fram vätskan över filmen som därför omedelbart börjar framkallas. Efter en minut ungefär kan man se på ett ungefär hur bilden har blivit, men färgerna är inte fullt utvecklade förren efter ca 5-10 minuter (beroende på temperaturen på luften där den framkallas) 
Polaroiden har länge haft en viktig roll i situationer där man snabbt måste se hur resultatet blir, tex använde sig många fotografer polaroiden för att ta testbilder innan man började fota med den vanliga filmen. Pga det digitala fotografiets intåg, har dock många slutat använda polaroiden eftersom att du ser resultatet direkt i kameran ändå.

HUR FÅR JAG TAG PÅ EN OCH VAD KOSTAR DET?
Själva kamerorna är inte jättesvåra att få tag på. De kan kosta runt 50-200 kr och du hittar dem på blocket, tradera eller secondhandaffärer (det sistnämda brukar vara billigast). Problemet är när det kommer till filmen. Eftersom att det inte är många som använder polaroiden längre, så gick Polaroid i konkurs och filmen slutade tillverkas 2008. Detta var naturligtvis inte alla nöjda med, och några galna eldsjälar fick för sig att starta en insamling, vars mål var att köpa en gammal polaroidfabrik och själva starta upp produktionen igen. Projektet fick namnet de The Impossible Project. Många entusiaster skänkte pengar, och tillslut bestämde sig Urban Outfitters att sponsra projektet och produktionen kunde starta igen. Filmen finns dock fortfarande i begränsad upplaga, och priset blir därför högt.
   Innan konkursen brukade jag köpa två paket (20 bilder) för 350 kr, vilket blir 17.50 kr/bild*. Efter konkursen ropade jag in 100 bilder för 1500 kr totalt (15 kr/bild) på Ebay från USA, och när jag några månader senare åkte till New York, köpte jag ytterligare 40 bilder för ca 760 kr (19 kr/bild). Detta är bilderna jag använder idag, fastän de egentligen gick ut för nästan två år sedan (film har ett bäst före datum). Nu har jag 20 bilder kvar.
   Jag har inte köpt någon av de nyproducerade filmerna från The Impossible Project, främst för att de inte har släppt någon färgfilm till min kamera än (636, alltså en av 600-modellerna). Den släpps den 5/5 2011, men jag kan inte hitta något pris. Den svartvita filmen kostar dock 20 euro/10 bilder utan frakt, och till de äldre kamerorna finns det färgfilm och den kostar 17 euro/10 bilder.

Ja, det jag tror jag vill ha sagt är not att du ska nog tänka om både en och två gånger innan du skaffar en polaroidkamera eftersom att det blir väldigt dyrt i längden. Men är man beredd att betala priset så får man ju såhär fantastiska bilder:






*Jämförelsevis kostar vanlig 135mm-film ca 5 kr inklusive framkallning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0